יום רביעי, 8 בדצמבר 2010

האם תחויב המשטרה לשלם 4,000,000 ש"ח לתובעת בגין העברת מידע אינטימי שהגיע לידיה מהאזנת סתר?

בבית המשפט המחוזי בתל אביב נדונה בקשתה של המשטרה לבטל תביעה (סילוק על הסף) שהוגשה נגדה ונגד שוטרת לפיצויים עקב שימוש שנעשה בהאזנת סתר בבית הדין הרבני.

התובעת חנה דורמל (שם בדוי) הגישה תביעה נגד בית הדין הרבני, משטרת ישראל ושוטרת לתשלום פיצויים בגובה 4 מיליון ש"ח בגין נזקים שנגרמו לה לטענתה בעקבות הגשת תמליל האזנת הסתר כראיה בבית הדין. כתוצאה מכך נגרמו לה לטענתה נזקים כספיים ונפגע שמה הטוב ברבים לאחר שהפרשה זכתה לפרסום נרחב בכלי התקשורת.

 חנה דורמל  נתבעה על ידי בעלה בבית הדין הרבני לגט ולפנוי הדירה בה התגוררו. במהלך המשפט בבית הדין הרבני העידה חוקרת מהיחידה לפשעים חמורים והגישה לבית הדין תמליל האזנת סתר ובו הוקלטה שיחה בין התובעת אנה לבין אדם אחר. השיחה שהוקלטה העידה על יחסים אינטימיים בין השניים.

לאחר גלגולים שונים בין בית הדין הרבני המחוזי לבית הדין הארצי נקבע בבית הדין הרבני בין היתר על סמך ההקלטה שחנה דורמל בגדה בבעלה עם האדם ששיחתה אתו הוקלטה, ועל כן התקבלה תביעת הבעל הנבגד נגדה.

טענתה של הגב' דורמל הייתה שבהגשת תמליל השיחה לבית הדין הרבני באמצעות החוקרת הפרה המשטרה את הצוו להאזנת סתר, שהוגבל אך ורק לצורך החקירה הפלילית שנפתחה נגדה בחשד לקשירת קשר לביצוע פשע ולסחיטה באיומים, ולא נועד לצורכי הדיון בבית הדין הרבני.

בית המשפט המחוזי קבע כי בנסיבות מקרה זה אין לשלול מהתובעת את זכותה להמשיך בתביעה נגד המשטרה והחוקרת

בית המשפט דחה את טענת המשטרה שיש לשוטרת חסינות מתביעת נזיקין מאחר ופעלה על פי צו שיפוטי של בית הדין ומאחר ופעלה בסמכות ובתום לב כאשר הגישה את תמליל ההקלטה בבית הדין הרבני, נקבע שיש מקום לבירור העובדות הרלוונטיות לטענות אלה במסגרת בירור התביעה בבית המשפט ולא ניתן על כן לחסום את התביעה על הסף.

ההחלטה שהתקבלה אינה פסק דין סופי לטובת התובעת, אך היא מנעה מהמשטרה ניסיון להתנער מאחריותה בטרם יתקיים דיון לגופה של התביעה בבית המשפט. רק לאחר דיון לגופו של עניין, לאחר שמיעת הראיות ועמדות הצדדים יחליט בית המשפט לקבל או לדחות את התביעה.

לקחים


הלקחים שניתן ללמוד מדיון זה הוא שעל המשטרה חלה אחריות לשמירת המידע שנכלל בהאזנות סתר אך ורק לצורך החקירה הפלילית בהתאם לצו האזנת הסתר ואל לה להעבירו לרשויות אחרות.

ובנוסף לכך מבהיר הדיון כי בפני כל אזרח אשר נפגע כתוצאה מגילוי  ראיות שלא כדין על ידי המשטרה פתוחה הדרך להגיש תביעה נגד המשטרה ויש לו סיכוי אם יוכיח את טענותיו לזכות בפיצוי על נזקיו.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה