יום שני, 22 באוגוסט 2011

הדלפת תמונתה של העצורה מרגלית צנעני לתקשורת.


כמי שהיה שנים רבות קצין בכיר בשב"ס בתחום משמעת הסוהרים אני רואה בחומרה את הדלפת התמונה הרשמית מתיק העצור המנוהל בשירות בתי הסוהר.

ההדלפה היא לכאורה עבירה פלילית ולמיצער עבירה משמעתית חמורה והמדליף הוא לכאורה עבריין במדים בין אם הוא משורות שב"ס או משורות המשטרה .

זו כמובן אינה הפעם הראשונה שחומרים הנוגעים לחשודים מפורסמים מודלפים לתקשורת הכתובה והאלקטרונית על ידי אנשי החוק המנצלים לרעה את האמון הניתן להם בהיותם מופקדים על חומרים רגישים.

המדליפים עושים זאת ממניעים שונים. חלקם עושים זאת על מנת לשמר לעצמם נקודות זכות אצל העיתונאי במסגרת שמור לי ואשמור לך. המדליף בדרך כלל קצין חקירות או מבצעים מתחזק את העיתונאי ובתמורה יזכה לפרסומים וכתבות חיוביות בעתיד.

לעיתים ההדלפה מיועדת מהווה דמי חסות בתמורה לפרוטקשן עיתונאי מפני פרסומים שליליים או לגיוס העיתונאי לצידו של המדליף במסגרת קרבות ומלחמות על הקידום בתוך האירגונים השונים.  לעיתים כתבה יכולה לחרוץ את דינו של קצין לשבט או לחסד בסבב הקידומים הקרוב.

כמובן ניתן להעלות על הדעת מכירת פריטים כגון תמונות מתיקים רשמיים תמורת בצע כסף.

ייתכן גם מניע מקצועי המדליף מתכוון ללחוץ על החשוד כדי לשבור את רוחו ולקדם את החקירה ובכך אף לקדם את עצמו בתוך האירגון.

העיתונאים עטים על השלל על כנפי זכותו הקדושה של הציבור לדעת וזוכים להגנה משפטית במסגרת חסיון על זהותו של המקור המדליף.

אך מה לזכותו של הציבור לדעת ולהפצת תמונת הפנים ומספרה של העצורה מרגלית צנעני? לכל היותר מדובר בסיפוק יצר המציצנות של חובבי הצהובונים כדי להגדיל את הרייטינג והרווח הכספי הנלווה.

 בדרך כלל ההדלפות אינן נבדקות והמדליפים מפיקים את הרווח אותו קיוו, מבלי לחשוש שמא יאלצו  לתת את הדין.

פרשה יוצאת מהכלל היתה פרשת הפרקליטה הבכירה גלאט ברקוביץ מפרקליטות מחוז תל אביב שהדליפה מידע מתיקים שניהלה נגד ראש הממשלה דאז אריאל שרון ובניו. במקרה זה החליט היועץ המשפטי לממשלה (היום שופט בית המשפט העליון רובינשטיין ) להעביר את החשדות לחקירה שנשאה פרי והפרקליטה אף הועמדה לדין והורשעה.

מן הראוי שפרשת הדלפת תמונתה של מרגלית צנעני תחקר אף היא, למרות שאין בה מניעים פוליטיים ונגיעה לחלונות גבוהים. הפגיעה בזכותו של אדם לפרטיות ובכבודו ראויים אף הם לתגובה והתייחסות.

בהתחשב בחשד שהמדליף הוא שוטר או סוהר, אין להסתפק בבדיקה פנימית בשב"ס ויש מקום לחקירה פלילית של הנושא באמצעות מח"ש או יאח"ס (היחידה הארצית לחקירות סוהרים במשטרת ישראל).

הייתי ממליץ למרגלית צנעני לשקול הגשת תביעה אזרחית בסכום גבוה נגד שב"ס על פגכיעה שלא כדין בפרטיותה ובכבודה.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה